entotre


firefem

Annonse

mandag 1. november 2010

Linnie's Lapper - Oppskrift =)



Mandag og ny uke...

Etter ei natt med null søvn, igjen, måtte jeg finne på
noe som holdt meg våken til mannen min kom hjem.

Da laget jeg Lapperøre ;)

Litt små bilder ser jeg, men la gå ;)

Lapper er noe jeg har vært glad i,
siden jeg var lita - men som jeg sjelden lager :)

Er egentlig sånn perioder jeg lager sånt,
og det er minst 1 år siden sist - om ikke mer ;)

Oppskrifta mi er ikke akkurat ny.
Den er mamma sin, og jeg skal la det være usagt om hun har
fått den fra mormor igjen, eller noe :)

Tenkte likevel å dele den med dere :)

LAPPER:

2 egg
1 kopp sukker
1 kopp kefir
(jeg bruker skummet kulturmelk, som jeg også drikker til - når jeg spiser lappene)
3 kopper hvetemel
2 ts natron løses opp i 2 ss vann i en kopp, og has oppi
Har du ikke natron, kan du bruke bakepulver, men den blir best med natron :)

(Koppene jeg bruker til denne oppskrifta, rommer ca 2,5 dl, så ta ca. 2,5 dl, dersom du er usikker på kopp-målene ;) ... )

Stekes på tørr stekepanne (jeg bruker teflonpanne), på svak varme.
Størrelsen "skal" være ca på størrelse med et stort tefat.
Så i ei normalstor panne, får man plass til 3 stk om gangen :)

Lappene snus når de er nesten størknet på oversiden.
Jeg pleier å snu dem like etter de har et utseende som på det
midterste bildet :)

Ikke bruk for sterk varme,
blir de for mye stekt, er de ikke riktig så gode ;)

Jeg dobler alltid oppskriften,
for disse får bein å gå på ;)

Røra SKAL være skikkelig tykk,
man skal kjenne det i håndleddet når man rører ;)

Jeg spiser dem uten noe pålegg,
noen liker syltetøy på.

Jeg "må" ha iskald skummet kulturmelk å drikke ved,
men andre "må" ha kaffe, iskald melk, te osv...
Smak og behag ;)

Bon Apetitt!

OH!!! Holdt på å glemme!
1 mnd til advent jo!
*Jippi!*

Klem

Photobucket

7 kommentarer:

  1. Heisann :)

    Ja, den snacksskåla er stoooor... (he-he) Jeg kjøpte også min på Kremmerhuset i Trondheim, - på det senteret i Munkegata(?).

    Vi har hatt ein kjempefin ettermiddag. Middag og lekser gikk unna på et svusj. Junior har fått en time foran tv'n og nå ligger han på stuegulvet og skriver ønskeliste (he-he).

    Lapper er stor favoritt hos junior, så vi må steke opp noen innimellom, her også. :)

    Ny uke og nye muligheter. ♥ Klem til deg. Vi skrives.

    SvarSlett
  2. Det er godt med lapper :) Bør kanskje lage det litt oftere...

    SvarSlett
  3. Prøv med brunost! Nomminom :D

    SvarSlett
  4. lappa me smør å brunost e digg :D
    Men har faktisk aldri laga det før :)

    Når det gjelde kjøkkenet så vil æ ha det lyst, men må jo stå i stil me veggan i rommet som e i bomull... så vi får se ka det bli :D

    Tenk bare lita stund igjen til adventspynten ska frem :D glær mæ :D

    Klæm

    Ps. Håpe du får sove i natt.. stakkar...

    SvarSlett
  5. Tuuusen takk for kjempeskjønn kommentar hos meg :))) Det betyr så utrolig mye at du aner ikke :)!! stor klem til deg :)

    SvarSlett
  6. ååå jeg elsker lapper ! så godt ut .)

    SvarSlett
  7. Det ser gott ut! Jag kan bara le när jag läser receptet: " 1 kopp av det och 1 kopp av något annat" Bestemor hade ett recept på chokladkaka som far tog över, som jag lärde mig baka redan som liten jenta. Det stod också ".. kopp av det.. och kopp av det.." En väninna till mig ville ha oppskriften och jag gav henne.. "VAD DÅ KOPP?" undrade hon och jag fick mäta i dl vad det blev. Koppen har jag kvar än idag.. den jag använde som liten. (Far och mor är från Norge men kom till Sverige för drygt 50 år sedan)

    Ha en härlig dag.

    Kram Majsan

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...