entotre


firefem

Annonse

onsdag 3. november 2010

Juleforberedelser: Hjemmelagde Adventslys!



Tenkte å vise dere en guide, jeg lagde i 2006.
Dersom man liker sånne sysler,
og har lyst til å lage egne adventslys, er dette en måte å gjøre det på ;)

Kan selvfølgelig også lage julelys (røde bivoksplater),
og andre lys.
Bivoksplater finnes i gul, rød, grønn og lilla. (Jeg vet ikke om flere farger).

Utstyr du trenger: Bivoks-plater (med denne metoden får du 2 lys av 1 plate), veker for Bivoks-plater, tapetkniv.

Jeg kjøpte 4 lilla Bivoks-plater på Apotek1, og en pakke med veker for Bivoks-plater på 10 meter (trenger ikke SÅ mye da, men det er så mye i pakken.)

Ser du ikke Bivoks-Plater på apoteket, så kan du spørre om dem har, jeg måtte spørre.
Enkelte hobby-butikker har også dette.

Vær forsiktig med platene, de kan knekke.

Trinn 1: (bildet ovenfor)
Her har jeg lagt frem 4 Bivoks-plater, og pakken med veker.
Jeg skal lage 8 lys, 4 til oss - 4 til mine foreldre.

Trinn 2:
Bruk en linjal eller noe annet "rett" og skjær platene på skrå slik som på bildet.

Trinn 3:

Finn frem veken.

Hold den litt stramt mens du trykker litt hardt, men forsiktig veken fast til platen.
Legg ikke veken helt ned, når du legger den et stykke over
"enden" på lyset, så brenner ikke lyset helt ned.
Jeg pleier å legge veken et stykke fra enden pga sikkerheten, lyset slukkes selv når det er slutt på veken.
Klipp veken et lite stykke fra spissen.

Trinn 4:
Begynn forsiktig å brette kanten rundt veken,
helt inntil veken, og trykk godt sammen.

Trinn 5:
Følg med at enden følger kanten sånn noenlunde helt rett.
Når du ruller lyset sammen, pass på at det blir rullet slik at det blir "fast".
Rull gjerne litt frem og tilbake for å få det helt inntil hele veien.

Pass på å legge trykk på den skrå kanten hele tiden mens du ruller, bruk begge håndflatene når du ruller, og legg jevnt trykk på over hele lyset mens du ruller.

Voilá!!!

Lysene er ferdige!!!

Lykke til!

Forresten noen som vet hvor man får tak i
lilla bivoks plater nå for tiden?

Ikke fått tak i det, de to siste årene... ;-/

***

Minner om Buzzador - kampanjen min
i forrige innlegg,
du kan også kontakte meg for å få invitasjon
til å bli en Buzzador - du også! ;)

linni_@hotmail.com

Ha en fin onsdag!

Klem

Photobucket

2 kommentarer:

  1. Så flott tips Linnie!!
    Det skal jeg huske på og gjøre en gang jeg får tid:-)
    Ha en flott onsdagskveld!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  2. Men så fint! Jag har pratat med mina söner om att stöpa ljus (jag hittar inte det norska ordet för stöpa.. men det är att laga ljus från smält stearin/vax), att det vore skoj att lära sig, så ser jag att det kan vara mer enkelt än så :) Tack för tips!

    Trevlig helg!
    Kram

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...