entotre


firefem

Annonse

torsdag 19. mai 2011

Pizza-Salat, Hodekålssalat/Vitkålssallad =)




Jeg har i årevis prøvd å finne den perfekte oppskriften
på den kjempegode og friske salaten - som serveres på så og si
alle pizza-restauranter rundt om i Sverige.



Dette er det nærmeste jeg er kommet så langt,
på den salaten som er så enkel, men som likevel har
gjort meg skikkelig hekta ;)



Du trenger:



Hodekål (Vitkål)
Olivenolje (Olivolja)
Hvitvins-eddik (Vitvinsvinäger)
Salt
Pepper

Photobucket


Ta av de ytterste kålbladene, og del kålen i to.
Jeg delte den ene halvdelen i to etterpå,
og brukte kun 1/4 hodekål da jeg lagde den i dag =)


Bruk en osthøvel (evt. en rasp, men jeg fikk det best til med en osthøvel),
og skjær skiver av kålen med denne.

Photobucket
Ha kålen opp i en melsil eller et dørslag,
og skyll den under rennende vann før du har den i en skål.


Bland olivenolje og hvitvins-eddik etter smak,
det står halvt om halvt i oppskrifta, men jeg tror det hadde blitt litt vél surt ;)


Jeg tok 1 dl olivenolje og litt over 0,5 dl hvitvinseddik og vispet sammen.
(Smak deg gjerne frem)


Så helte jeg over passende mengde over kålen,
drysset litt salt og pepper over, og rørte det godt sammen.

Photobucket
... og slik ser den ut når alt er blandet sammen.


Den skal være saftig, men skal ikke drukne i hvitvins-eddik dressingen,
men vær heller ikke for sparsom ;)


Bruk gjerne en morter til å presse sammen kålen litt,
sånn at den bedre trekker til seg dressingen.


La den stå og trekke i et par timer i romstemperatur før servering,
evt. over natta i kjøleskap :)


Kjempegodt på pizza, men kan også serveres til lasagne,
grillmat osv, smak og behag :)


Dette er bare en oppskrift,
men det er den som gir nærmest den smaken som jeg
er blitt så glad i ;)



Photobucket
Jeg fant denne hvitvins-eddiken på Coop Mega,
og synes den er helt grei til dette bruket :)


Olivenoljen kan godt erstattes av annen type
mat-olje, men da en som ikke setter smak ;)


*Nam!*


Photobucket

1 kommentar:

  1. Denne er god den Linnie,
    det er også en pizzarestaurant her i Halden
    som serverer dette ved siden av pizza,
    men det er vel ikke så vanlig her i Norge.
    Men vi er godt kjent med den,
    og Ørjan synes den er SÅ god!!! :)
    Takk for oppskrift! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...