entotre


firefem

Annonse

tirsdag 30. mars 2010

Tzatziki

Har fått mail fra et par lesere, som etterlyste oppskrift på tzatzikien
som jeg lagde på fredag :)
Here it comes ;)

Du trenger:

1 halv agurk
1 Pakke Matyoghurt (jeg bruker Tine sin)
Hvitløk
Salt
Pepper

Foto: Linnie's interiør og oppussing

Skrell en halv agurk

Foto: Linnie's interiør og oppussing

"Fin"rasp agurken, og hell av det meste av vannet etterpå.

Foto: Linnie's interiør og oppussing

Ta 1 pakke matyoghurt i ei skål som er stor nok til at man kan røre sammen ingrediensene oppi den, uten at det blir søl på utsiden.

Foto: Linnie's interiør og oppussing

Ha den raspede agurken oppi skåla sammen med matyoghurten, og bland godt.

Foto: Linnie's interiør og oppussing

Ta 2-3 hvitløksbåter og finrasp slik du raspet agurken.
Her kan du variere.
Liker du mye hvitløk, kan du ta mer - husk at noen kan være svakere/sterkere smak på enn andre, så man må nesten smake seg litt frem.
Hvor mange båter du trenger, kommer an på hvor store de er også.
Finrasp, bland inn og smak underveis.

Foto: Linnie's interiør og oppussing

Når du har fått blandet matyoghurt, finraspet agurk og finraspet hvitløk - godt, så
smaker du til med salt og pepper.
Det er dette som utgjør prikken over i-en på smaken :)
Vær forsiktig, og smak deg frem, du kan alltids ha mer salt i, blir værre å
"få bort" saltet etter du har hatt det oppi ;)

Husk at denne dressingen blir bedre om den får stå litt før den skal spises,
så det kan være lurt å vente med å ha mer salt/pepper i til den har stått ei stund, dersom du er litt usikker på om du er fornøyd med smaken.

Du kan godt bruke den med en gang også, men den blir bare bedre og bedre av å stå litt, for smakene går mer over i hverandre da :)

Foto: Linnie's interiør og oppussing

Jeg serverte tzatzikien til taco på fredag, men den kan serveres til så og si ALT...
Den er ypperlig på grillmat, kjøtt, pizza, som dip, på ciabatta med pastramiskinke og rapidsalat, kan brukes til ørret og laks, og bare fantasien setter grenser.
Den er frisk og god, og gir maten et helt annet preg :)

Denne oppskrifta fikk jeg av kona til broren min, men den
oppskrifta jeg fikk av henne, skulle det være 1 ss olivenolje i.
Jeg har rett og slett glemt av denne olja, de gangene jeg har laget den, men jeg synes
den er ufattelig god likevel, og har bestemt meg for å fortsette å lage den
på min måte :)

Om dere prøver dere på denne, så tviler jeg på dere vil angre :)

Lykke til!


Klemmer fra

Photobucket

3 kommentarer:

  1. Mmmm, tzatziki er bare så digg!

    Nå tar jeg straks påskefri, så ville bare suse innom og ønske dere en kjempefin påske!! <" )

    Klem fra Nina xx

    SvarSlett
  2. Hei.

    Jeg er kjedelig, for jeg har aldri smakt tzatziki. Men det har nok sammenheng med at jeg ikke liker hvitløk. Skyr alt som inneholder hvitløk. Men jeg hører dem sier at det er godt. Kanskje det t.o.m. er godt uten...

    Klem

    SvarSlett
  3. mmmmm dette såg fristande ut, spørs om eg må prøve det ein gong. Takk for oppskrift :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...