entotre


firefem

Annonse

mandag 8. mars 2010

Mandag, ny uke og kvinnedagen.

Foto: Fra en kjedemail - fotograf ukjent

God mandag, god ny uke, og gratulerer med kvinnedagen til alle kvinner.
Selv er jeg ærlig talt ikke så veldig opptatt av denne kvinnedagen,
men jeg kan jo legge ut litt fakta fra wikipedia, angående dagen :)


"Idéen om en internasjonal kvinnedag ble lansert i begynnelsen av forrige århundre i sammenheng med kvinners kamp for stemmerett og kvinnelige fagforeningers kamp for rettigheter. Kvinnedagen ble i utgangspunktet vedtatt som en nasjonal markering av det amerikanske sosialistpartiet i 1908, og den første markeringen ble avholdt 28. februar 1909. I 1910 ble den første internasjonale kvinnekonferansen avholdt i Jagtvei 69 (tidligere Ungdomshuset) i København, og den tyske marxisten Clara Zetkin fikk gjennomslag for å innføre en internasjonal kvinnedag den 8.mars. Den internasjonale kvinnedagen skulle være en kampdag for den sosialistiske kvinnebevegelsen, i første omgang som et redskap i kampen for kvinnelig stemmerett. Det påfølgende år ble dagen markert i Sveits, Tyskland, Østerrike og Danmark: En million kvinner demonstrerte."
Resten kan de som ønsker, lese
HER
Kilde:
http://no.wikipedia.org

Foto: Linnie's interiør og oppussing

Jeg nevnte tidligere et gammelt fat som har vært i eie i min fars slekt i årevis.
Nå har jeg fått tatt litt bedre bilder av dette.
Jeg vet ikke hva det er laget av.
Det finnes ikke stempel på det, og jeg er heller ikke sikker på HVOR gammelt det er, men vet at det ihvertfall er eldre enn min far, og han blir 60 år nå i mai.

Noen av dere som titter innom bloggen min, som har litt bedre peiling på dette?
Setter iallefall stor pris på det, dersom noen har tips om hva dette kan være laget av, alder osv.
Lurer på om det er norsk-produsert, eller ei - også. :)
Det er bra nøyaktig 32 cm i diameter.

Fint er det iallefall, og siden jeg fikk det, så har jeg brukt det som lysfat =)
Pynter skikkelig fint opp med et gammelt, lyserosa perlemorkjede (ikke ekte), og noen lys :)

Jeg vet forresten ikke hva jeg skal vaske/pusse det med heller, redd for å ødelegge det, men det er litt flekkete, så hadde jo vært ok å fått pussa det litt mer, det kan bli meget blankere ser jeg.
Samtidig så synes jeg jo at flekkene har sin sjarm, men greit å vite om det er noe man kan vaske det med uten at det blir ødelagt, dersom behovet skulle melde seg. Kommer jo til å bruke det, så da kan det jo fort bli mer skittent. ;D


Foto: Linnie's interiør og oppussing

Her er et par detaljbilder av dekoren som er preget inn i fatet.
Ganske sjarmerende synes jeg :)


Foto: Linnie's interiør og oppussing

Håper å kanskje bli litt klokere på dette fatet etterhvert, med litt hjelp fra dere som leser :)

I dag er det da også mandag og ny uke, og mårran her ble litt stressende for vår del.
Etter et mindre hyggelig helgevær, med vind som rista i huset, og regn som kom vannrett i store mengder (sammenlignes med høyttrykksdusj igrunn), så våkna vi til
atter en gang SNØ, som jo også kom vannrett.

I går måtte vi tilkalle hjelp for å få unna en hel del snømasse, siden den hindret vannet fra hele nabolaget over oss, i å passere.
Dette vannet kom jo da inn på vår tomt, fossa langs husveggene våre, gjennom carporten og under garasjen vår.

Ikke helt heldig vil jeg si.
Var nervøs for å få vann inn i huset.
Vi har ikke kjeller, men sokkeletasje og hovedetasje + mørkeloft.
Derfor skal det ikke store vannmengden til før vi kan risikere å få vann inn i huset.

Til sommeren er vi atter en gang nødt til å gjøre om på hagen her, for å få ledet vannet skikkelig bort fra huset, dette er jo ikke holdbart.

Så det kan bli spennende å blogge om, sånn etterhvert :D

Gleder meg til å blogge videre om alt vi skal gjøre utvendig med huset i sommer også =)
Blir morsomt :)

Blogg er artig slik sett, blir som en slags dagbok, der man dokumenterer ting man gjør med huset, og det er forferdelig artig å se tilbake på før - underveis - og etter-bilder :)

Jeg synes iallefall det ;)

I morgen blir eldstedatra vår 8 år :)
Må finne ut nårtid vi skal feire dagen med klassevenninnene hennes :)
Blir nok en del baking og slikt i løpet av uka.
Til søndag fyller mannen min 30 også, så her blir det fest-uke, hihi ;)

Ønsker dere en riktig flott mandag :)

Klemmer fra


Photobucket

7 kommentarer:

  1. Hei hei :)

    Så koselige innlegg du har hatt de siste dagene! 8 åring ja...her har vo snart en 6åring. Sprøtt!

    Nydelig fat du har arvet. Jeg har også noen slike. Er det tungt? Kan det være tinn kanskje? Eller sølvplett? Uansett var det flott! Du kan nok uansett vaske det med Zalo e.l. og bakepulver kan hjelpe mot flekker ;) Kvinnedagen har ikke jeg heller noe forhold til (utenom at det er den ene navnedagen min :P ), og den feires hjemme med en syk lillesøster sovende på fanget mitt.

    Hen solrik dag :)
    Klem fra megxx

    SvarSlett
  2. Takk for koselig kommentar Nina :)

    Ja, fatet er tungt, i forhold til at det er så "tynt" som det er :)
    Tror ikke det er sølvplett, men det kan godt være det for alt jeg vet. Vanskelig å si når det er så preget av å ha ligget i flere år uten stell :)

    Bakepulver ja, var innom tanken, men var redd det igjen skulle ødelegge noe, hehe :)

    Vi får se hva jeg finner ut av etterhvert :)

    God bedring til lillesøster som er syk :)

    SvarSlett
  3. Det var ett kjempeflott fat:) Ha en fin mandag!! Klem Lillebølla

    SvarSlett
  4. God mandag, god ny uke, gratulerer med kvinnedagen og gratulerer så mye som vinner av konkurransen min!!!
    Send meg en mail med adressen din, så er kalenderen snart på vei.

    Jeg har aldri vært hos deg tidligere, men her var det koselig :) Jeg har lagt meg til som følger, så kommer helt sikkert igjen.

    Kjempe flott fat du viser, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noe info.

    Ha en fin kveld videre!

    SvarSlett
  5. Hei.

    Flott fat. Tror min mor har noe lignende, men vet ikke hva slags metall det er.

    Fin blogg du har.

    Jeg har et spørsmål, eller en forespørsel. Kan jeg bruke din blogg som "ukens blogganbefaling" på min blogg? Jeg har en ny hver uke. Jeg låner et bilde fra din blogg som jeg linker til din blogg. Håper på et positivt svar.

    Klem fra Mona C♥

    SvarSlett
  6. Hei Stine :)

    Tusen hjertelig takk, dette var morro :)

    Prøvde å legge igjen en kommentar i trekningsinnlegget ditt, men kunne ikke se den der etterpå, så kanskje den må godkjennes først :)

    Koselig at du la deg til som følger også, det setter jeg stor pris på :)

    Klemmer :)

    SvarSlett
  7. SV: Ja, jeg vet! Dødsirriterende! :-o Heldigvis fikk jeg den bort relativt fort etter innlegget. Jeg holdt på å bli gal! I går hadde jeg mye på hjertet :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...