entotre


firefem

Annonse

tirsdag 7. juni 2011

... er det ikke det ene, så er det fader meg det andre...


... nå er jeg forferdelig sliten...


Blir ikke mye til interiør og oppussingsinnlegg her nei...

Men én dag, skal jeg være i gang igjen med det også, forhåpentligvis i løpet av sommeren...

Det tikket inn ei mld på mobilen min klokka 00:13 i natt...
Det var fra pappaen til en elev i klassen til eldstemor.
Han kunne fortelle at denne eleven har lekt sammen med et annet barn
onsdag forrige uke, som i går hadde fått vannkopper...
Lykken er den at snuppa vår ikke har vært på skola siden 27. mai, pga oslo-turen...
Er bare så fantastisk GLAD FOR at vi valgte å holde henne hjemme i går også...

Vannkopper er livsfarlig i værste fall for snuppa vår,
og istedenfor å begynne å forklare med egne ord,
limer jeg inn noen fraser fra wikipedia som omhandler dette:

Vannkopper (latin Varicella simplex) er en hudlidelse som forårsakes av Varicella zoster-viruset, som er et av herpesvirusene. Det arter seg vanligvis som en uskyldig barnesykdom med utslett, men kan være alvorlig for barn med nedsatt immunforsvar eller ved reaktiveringen av sykdommen hos eldre med dårlig immunforsvar (se helvetesild)

Vannkopper er veldig smittsomt, og vannkopper er derfor en av de vanligste barnesykdommene, men infeksjonen er vanligvis mild og ufarlig. Hvis vannkopper rammer personer med redusert immunforsvar eller nyfødte barn, kan sykdommen bli langvarig og mer alvorlig. Eksempler på personer med nedsatt immunforsvar er barn med blodkreft (leukemi), personer med AIDS og organtransplanterte.

Tiden fra man er smittet til sykdommen bryter ut (inkubasjonstid) er 2-3 uker.

KomplikasjonerHos friske personer forløper sykdommen vanligvis helt ukomplisert. Hos personer med redusert immunforsvar kan vannkopper ha et meget alvorlig forløp hvor de kan bli alvorlig syke eller dø om de blir smittet.

Komplikasjoner som kan oppstå da er

lungebetennelse
hjernebetennelse
balanseproblemer (ataksi)
slag
hjernenerveutfall
synsforstyrrelser
lammelse av ansikt (gjerne halvsidig)
bakterielle superinfeksjoner

Med andre ord:
Dette er noe vi ikke kan eller akter å utsette snuppa vår for.
De som kjenner oss, VET at de MÅ varsle så snart de finner ut om noen er smittet, har, eller har vært i nærheten av noen som har/er smittet av vannkopper - slik at vi kan ta våre forholdsregler og beskytte skatten vår...

Vi blir ALDRI sinte når folk varsler, uansett tid på døgnet,
men om folk ikke tør si ifra, så er det ufattelig håpløst for oss - da dette i værste fall kan koste oss vår kjæreste skatt :'(

Fra snuppa har vært i kontakt med en smittekilde har vi maks 72 timer på oss, til å få henne inn og få gitt henne immunglobulin som forhåpentligvis kan hindre henne i å få utbrudd av vannkopper...

Dette har skjedd noen ganger, og en gang hadde vi knapt med tid for å rekke tidsfristen, men det gikk...

Vi er aldri annet enn forferdelig takknemlige når folk sier fra,
og det er bedre å si fra en gang "for mye" enn for lite, det betyr ALT for jenta vår...

Velger å skrive om dette på bloggen, da det er flere som vet hvem vi er, som er innom og leser,
og man kan aldri få spredd denne informasjonen nok omkring.
Det er så utrolig viktig!

Vært mye for oss de siste månedene, selv om det har vært mye hele veien siden vi fikk snuppa vår :)
De siste månedene har vært ekstra tøffe, og jeg føler det ene avløser det andre...

Jeg har så mye jeg skulle ha gjort, som jeg ikke har rukket over...
Ligger ukesvis etter med noen bursdagsgaver og sånt no også,
kjempe-ekkelt, men jeg har ikke hatt kapasitet til å rekke over alt...

Før jeg poster innlegget, vil jeg takke for de fine kommentarene dere har lagt igjen her inne
i det siste, det gjør godt :)

Blir jo bare negativt herfra for tiden,
og det er slett ikke meningen...
Beklager så mye for det...

Jeg har en del annet jeg kan blogge om,
som er mer etter tema på bloggen - men jeg har bare ikke
kommet helt dit, enda...

So da...

Her må vi ta en dag av gangen, fremover...
Så får man satse på at det meste ordner seg,
lov å ha trua og håpet, i det minste...

Ønsker dere alle ei fortsatt fin uke :)

Mange klemmer fra

Photobucket

4 kommentarer:

  1. Kjære, fine deg...♥
    At dere skal få så mye...vet ikke helt hva jeg skal skrive. Kan ikke tenke meg hvor tøft det EGENTLIG er å sitte å se på at sitt eget barn er dårlig. Og spesielt ikke over lengre tid.
    Så mye det må tære på.

    Får også vondt av å lese venner som trekker seg unna pga "ubehaget". Husker selv da mamma ble syk, da så vi hvem som var de virkelige vennene. Hvem som turte å ikke si noe, men bare være der.... Godt at det er noen som tør det med dere, og de skal dere holde på. De er jammen heldige som kjenner så tøffe og reflekterte mennesker som dere.

    Tenker masse på dere, og krysser fingre og tær for at alt ordner seg for dere...
    STOR klem fra meg ♥

    SvarSlett
  2. Kjære Linnie
    Du ska overhode ikke beklage dæ i det hele tatt! Syns dokker e helt unik, og tenke masse på dokker!
    Ønske dokker alt det beste, og info kan man aldri få nok av! Så æ syns det e utruli flott at du informere, førr som du sir: dokker har nå alt for kjært dokker kan miste!

    Masse varme klæmma til dæ og dine ♥

    (heller æ som kan beklage at æ e så dårlig å gi tilbakemeldinge og kommentara... ;))

    SvarSlett
  3. Oj, dæ må e sei va litt hell i uhell! herregud kor utruli bra at ho ikkje ha vørre på skoln på nån dagæ!! Håpæ teng ordne se mæ alt Linn!
    Stor klem

    SvarSlett
  4. Kan bare sende styrkeklem til dere <3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...