entotre


firefem

Annonse

mandag 29. august 2011

Oppussing av gammelt, arvet nattbord ♥


Dette nattbordet tilhørte min farmor, som jeg kalte Mor.
Jeg er ikke sikker på hvor gammelt det er,
men pappa'n min tror at det antakelig er fra 60-tallet en gang.

Photobucket
Det er mye historie i slike møbler,
tenk bare på hva som har stått oppå nattbordet,
eller hva som har vært i skuffene...

Samtalene som kanskje falt i samme rom som nattbordet,
osv...

Tenk om gamle møbler kunne fortelle oss alt de har
vært "vitne" til...


Jeg var vel i tenårene da jeg fikk ta dette nattbordet i bruk,
jeg er ikke helt sikker på hvordan det havnet på
mitt rom, men det kan jeg jo finne ut av.

Mor hadde dette nattbordet i det første huset som hun og Far (min farfar) bodde i.
I Gammelstua, som huset ble kalt.

Om hun senere brukte det da de bygde nytt hus på 70-tallet,
eller om det var ett av de få møblene som ble stående igjen
i gammelstua før den ble revet, det er jeg heller ikke sikker på.

Jeg har svake minner fra gammelstua,
jeg var der inne noen ganger da jeg var lita,
og senere ble den revet, litt trist egentlig,
for tenk så mye historie som var innenfor gammelstua's fire vegger...

Oldeforeldrene mine bodde også der, og pappan min er vokst opp der,
og jeg lurer jammen på om ikke
broren min også bodde der en liten periode etter han ble født...
Skal ikke si det for sikkert, for jeg er flaut nok ikke helt sikker,
selv om jeg vet jeg har blitt fortalt mange historier rundt dette med
gammelstua og bygging av nyhuset osv...

Uansett...

Nå har det stått ubrukt noen år,
etter å egentlig kun fungert som et sted å sette vannglasset og
klokkeradioen på, de første årene jeg og mannen bodde sammen.

Etterhvert ble jeg lei av at vi hadde hvert vårt ulike nattbord,
og slo til på et tilbud på Jysk i fjor.
Da kjøpte jeg DISSE nattbordene,
og foreløpig duger de fint - til jeg finner drømmenattbordene ;)

De er iallefall like.

Nå er turen imidlertid kommet til at minstemor i huset skal få
overta dette gamle nattbordet, som oldemora hadde i sin tid.
Jeg skal male det hvitt,
tenkte på samme farge som jeg malte kommoden hennes i,
som du kan se HER.

Jeg har fundert på om jeg skal lakkere om
håndtakene på skuffene, om jeg skal kjøpe nye - isåfall knotter,
eller om jeg bare skal la de være som de er,
selv om de ikke helt passer inn fargemessig med resten...

I første omgang blir de nok værende som de er,
men det er mulig jeg bytter dem ut etterhvert,
men da kommer jeg isåfall til å feste dem godt på undersiden av
topp-plata på nattbordet, slik at de alltid vil følge nattbordet uansett.

Jeg er spent.
Har ingen formening om tidsbruk på dette,
da jeg bare må ta ting som de faller seg for now...

Men det er godt å være begynt på det minste av alle de
møbeloppussingsprosjektene man har :)

Jeg synes så mange bruker vannbasert maling på møblene.
Er det holdbart i lengden, mtp slitasje osv?

Jeg har alltid sverget til oljebasert maling når det kommer til
bruksgjenstander - til gjengjeld tar det jo evigheter
mellom hvert strøk - samtidig som man får en slitesterk og fin
overflate...

Jeg liker at ting går litt fort unna,
og dersom det er mulig, og det finnes ei slitesterk vannbasert maling
som kan funke på møbler, så kanskje man skulle vurdert det?

Enn så lenge er oljebasert det som virker mest
holdbart for meg - men produktene endrer seg jo.
Jeg ser bare for meg vannbasert maling som noe som
bobler seg etter ei stund, og løsner, slik at man kan dra det av i
noe som ligner på elastiske malingsflak. ;)

Har brukt sense på veggene på noen av rommene,
og er foreløpig fornøyd med det, men på møbler... ?

*Skeptisk* ;)

Velvel, jeg er iallefall i gang,
og tips mottas med takk, dersom noen har
litt mer peiling på maling enn jeg har når det kommer
til valget mellom olje og vannbasert - og holdbarheten ved
daglig bruk ;)


♥Klem♥

Photobucket

4 kommentarer:

  1. e så koselig me arvegods.. å æ angre den dag i dag, på at æ ikke tok vare på mer etter mormor.. som f.eks mormorskapet :(
    Det va ett skap som de bl.a hadde finbestikket sitt i skuffedelen, og barskap i en del..
    Men for seint å angre nu...

    Kos dæ me malearbeidet! Glær mæ til å se resultatet :D

    Klæm Trine

    SvarSlett
  2. Hei.

    Vi har malt skapdører med vannbasert, men det blir lett skrapemerker rundt håndtaka etter negler og sånt. Tror jeg hadde brukt noe mer holdbar maling. Olje lukter, men er absolutt best. Ellers er 3 stjernet gulvmaling slitesterk.

    Lykke til.

    Klem Mona C

    SvarSlett
  3. Jeg sverger til oljemaling jeg;)

    Millaklem

    SvarSlett
  4. Takker for innspill ;)

    Da er jeg ikke så borte-vekk når jeg helst velger oljebasert læll da ;) hihi :D

    Hadde jo mer igjen av samme malinga som jeg brukte til kommoden til litjmor, og siden nattbordet skal stå på samme rom, så går det jo greit å bruke samme hvitfarga :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...